søndag 17. juni 2012

11. - 17. juni 2012

Mandag startet med morgenmøtet med rådmannen, og helgens begivenhet med vellykket InderøyFest ble en del av møtet. Videre gikk tiden med til saksforberedelser før neste ukes hovedutvalg og formannskap.

Tirsdag hadde jeg sammen med rådmannen et orienteringsmøte med Gjensidigestiftelsen ved Trine Vekseth. Gjensidigestiftelsen er en unik stiftelse. Den er Norges største, og den kombinerer to viktige roller. Den ene rollen utøves i egenskap av å være en betydelig finansiell aktør og hovedaksjonær i Gjensidige Forsikring ASA. Den andre viderefører tradisjonen som en viktig bidragsyter til ulike samfunnsnyttige formål med fokus på trygghet og helse.

Det ideelle formålet (som var tema for vårt møte) handler om at stiftelsen gjennom gaveutdelinger skal fremme trygghet og helse. Dette skal skje i samsvar med stiftelsens grunnverdier som er ”Forebyggende – Utviklende – Aktivitetsskapende – Samfunnsbyggende”. Alle kan søke. Unntak er religiøse og politiske formål. Det kan gis bidrag i samarbeid med det offentlige, men Gjensidigestiftelsen skal ikke overta det offentliges ansvar. Hvert år deles det ut betydelige summer på bakgrunn av søknader, og frist for 2012 er 15.09.12.

Onsdag ettermiddag dro jeg til Namsos og RockCity for å delta på fylkesting. Som 3. vara for mitt parti har jeg møtt en del denne perioden. Hele torsdag gikk med til saksbehandling i tinget (fra 09.00 - ca 20.00), og jeg rakk ikke det faste gruppemøtet torsdag kveld før møterunden til uken.

Fredag startet med veg-møte på Verdal. Fylkeslederne i Arbeiderpartiet og Senterpartiet tok initiativ til å samle politisk ledelse i kommunene fra Stjørdal til Steinkjer langs E6 for å diskutere framdrift for utvikling av vår del av livsnerven, som den er i samferdselssammenheng. I tillegg møtte Statens vegvesen ved blant annet Olav Kåre Fuglem og flere representanter for strategi avdelingen, Multiconsult, representanter for næringslivet fra alle kommunene samt representanter for fylkeskommunen. I møtet drøftet vi hvordan Innherred skal organisere seg slik at regionen har planene klare når staten legger prosjektene inn i budsjettene. Det var bred enighet i møtet om videre samarbeid, og vi skal møtes igjen i september der blant annet de enkelte kommunenes forventninger skal avklares, samt oppnevning av et styre for et samarbeidsprosjekt.

I forbindelse med Konseptvalgutredning strekningen Steinkjer - Trondheim og høring på NTP har kommunene og fylkeskommunen samordnet seg på mye. Og elementene som framgår av Inderøy kommunes høringsuttalelse til NTP framgår også i stor grad av de øvrige kommunenes uttalelser. Her følger Inderøys uttalelse, som ble behandlet politisk i mai, og som sendes departementet innen høringsfristen i slutten av juni:

Inderøy kommune mener forslag til Nasjonal transportplan 2014 – 2023 på en god måte belyser relevante problemstillinger. For framtidsrettet og robust utvikling av regionen er det viktig å legge et høyt ambisjonsnivå for samferdselsinfrastrukturen.

Inderøy kommune vil spesielt peke på:
1. Det vises til Inderøy kommune sin uttalelse til konseptvalgutredningen (KVU) Trondheim – Steinkjer for samordna utbygging av E6 og jernbane. Det pekes her på at jernbanen må bygges ut i henhold til konsept 4 (maksimumskonseptet), og at E6 bygges med fire felt der trafikkbelastningen er størst, og ellers trefeltsveg. Dette må legges til grunn for langsiktig utvikling på aksen. Det er svært viktig sett opp mot regionforstørring, og dermed en mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion i Trøndelag. For å nå denne målsetningen må rammen for NTP ha en økning på minst 45 %.
2. Inderøy kommune mener utbygging / ombygging av E6 i Bjørga inkludert tunnel må prioriteres på kort sikt. Ved Koabjørga mellom Verdal og Røra er tunnelen smal, og det mangler omkjøring så vel som gang- og sykkeltilbud.
3. Videreutvikling av Trønderbanen må prioriteres i tråd med ambisjoner om «Trondheim – Steinkjer 1 time». Viktige milepæler er nådd med Gevingåsen tunell og detaljplaner for elektrifisering. Dette må følges opp med ytterligere investeringer. En snarlig realisering av elektrifisering er en klar milepæl for å oppnå redusert reisetid, framtidsrettet materiellutskifting og betydelige klimaeffekter.
4. Lokalisering av logistikknutepunkt for Trondheimsregionen er viktig for at knutepunktet kan bli et midtpunkt for effektiv handtering av godsstrømmer både på veg, sjø, bane (og fly). Logistikknutepunktet skal være et intermodalt knutepunkt med god vegforbindelse for omlasting mellom bil, båt, bane (og fly), og det må innrettes med tanke på å gjøre næringslivet mer konkurransedyktig. Det skal lokaliseres slik at det har potensial som næringsklynge for gods og logistikk. Dess mer en vektlegger rollen som brohode i
internasjonal handel, dess viktigere blir sjødelen, og dess større regional betydning vil lokalisering ha. Hell – Muruvik framstår som den beste løsningen.
5. Det er politisk vilje til å åpne for bruk av bompenger på veg for å bidra til finansiering av det ovennevnte.

Fredagen ble avsluttet med intervju med Klassekampen i forbindelse med kommunesammenslåingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar